Artikel 24.10.04

Nya regler i uthyrningslagen – några råd på vägen

Från och med den första oktober tillämpas de nya reglerna i uthyrningslagen för första gången. Reglerna innebär i stora drag att ett kundföretag ska erbjuda en arbetstagare, som genom uthyrning varit placerad hos kundföretaget i mer än 24 månader under en period på 36 månader, en tillsvidareanställning hos företaget eller betala två månadslöner.

Lisa Ericsson, advokat och ansvarig för Cirios arbetsrättsgrupp, ger sina viktigaste råd i vad man nu bör tänka på om man är leverantör eller köpare av bemanningstjänster. 

 

Vad är det viktigaste att tänka på som kund och köpare av bemannings- eller konsulttjänster?

– Det viktigaste är att fundera på regelverket – är det tillämpligt på detta uppdrag eller inte? Man kan ställa sig frågorna: Är leverantören ett bemanningsföretag? Är personerna anställda av bemanningsföretaget i syfte att hyras ut till kund och står dem under min kontroll och ledning? Vem instruerar dem om hur arbetet ska utföras? Utifrån det avgörs om uthyrningslagen gäller på just det aktuella uppdraget. Om ni bedömer att ni går under den nya lagstiftningen, anpassa verksamheten och håll reda på 24-månadersregeln. Förbered er i god tid för att lämna ett erbjudande om tillsvidareanställning till personen ni hyr in – heltid eller deltid samt vilka övriga villkor ska gälla. Ett alternativ är att betala två månadslöner. Kom också ihåg att det är du som köpare som har skyldigheten att erbjuda anställning eller betala två månadslöner, så du bör hålla reda på när kvalifikationstiden uppnås så du kan fullgöra dina skyldigheter i rätt tid. Det är trots allt ditt namn och rykte som står på spel om det skulle bli fel.

 

Vad är det viktigaste om man i stället är leverantör av bemanningstjänster?

– Som leverantör bör man vara medveten om reglerna och tydligt specificera i avtalet vad uppdraget innebär – särskilt i gråzoner där det är oklart om det handlar om bemanning eller inte. Då kan det även skrivas in i avtalet huruvida uthyrningslagen är tillämplig eller inte. Man bör även som leverantör vara förberedd på att den uthyrde efter viss uthyrning kan komma att erbjudas anställning av kunden och därmed förlora den uthyrde om denne skulle tacka ja till erbjudandet, och bör därför hålla reda på när kvalifikationstiden uppnås. Man bör även reglera i avtalen att kunden och den uthyrde ska informera om erbjudande om anställning kommer lämnas eller ersättning betalas samt om erbjudandet kommer att accepteras eller inte.

 

Är det några fallgropar man ska undvika att trilla i?

– Den största fallgropen är att inte ha kännedom om vad reglerna innebär och i vilka situationer de är tillämpliga. Det är därför bra att tidigt göra en bedömning av vilken typ av situation man står inför och om lagen gäller – rör det sig ens om en uthyrningssituation? – för att sedan inrätta rutiner för återkommande uppföljning och kommunikation i situationer där reglerna gäller.

Kontakt

Relaterade nyheter

Ursäkta, vi kunde inte hitta några inlägg. Försök med en annan sökning.