Fem råd till företagsledare som vill använda AI för kund- och beteendedata
Många företag är angelägna om att främja innovation och vill inte missa möjligheterna som AI erbjuder. Användningen av AI har blivit en central drivkraft för framsteg inom olika branscher, och många företag är beredda att göra betydande investeringar för att dra nytta av AI:s potential, ligga i framkant och vara relevanta.
Samtidigt är det förstås av yttersta vikt att hålla sig inom ramarna för vad som är legalt, lämpligt och tillåtet, något som lätt glöms bort i ivern att testa ny teknik och där alla medarbetare blir digitala innovatörer. En utmaning är att de juridiska experterna och dataskyddarna kan upplevas vara bromsklossar och nej-sägare och det blir också ofta glapp mellan de digitala evangelisterna och företagsledningen. Så behöver det inte vara.
Cirio ger här fem tips till företagsledare som vill hitta en framgångsrik strategi för utforskandet av AI utan att riskera att kapsejsa sin affärsmodell och påverka företaget negativt.
- Var inte rädd för juridiken
Många tycker att juridiken är svår, läskig och jobbig. Men se inte det legala som en fiende utan snarare som en möjlighet att göra rätt från början och bygga en konkurrensfördel. Då blir det mycket lättare att bejaka ny teknik och digital innovation på ett framgångsrikt sätt. - Få inte FoMo-panik – skaffa dig nödvändig kunskap om den legala spelplanen
AI kan vara en viktig byggsten för verksamheten och för effektivisering, men inte till vilket pris som helst. Även om det inte krävs att du som företagsledare är expert på detaljnivå när det gäller regelverken är det av yttersta vikt att du är engagerad och medveten om de stora penseldragen och ramarna för vad som är legalt, lämpligt och tillåtet. Med kunskap och engagemang kan man ställa rätt frågor och bli en effektiv kravställare i sin organisation. - Gör rätt från början – få med det legala i affärsmodellen
För att bli en framgångsrik innovatör utan att göra legala misstag behöver man tidigt definiera spelplanen. Man kan jämföra det med när man skapar sin trädgård och sätter ut sina staketpinnar. Ytan behöver vara tillräckligt stor för att något ska kunna växa där över tid, men samtidigt hålla sig inom gränserna. För att skapa ytan behöver man utgå ifrån varför man vill samla in data, vad man vill med datan idag samt definiera vad man kan behöva imorgon – både i form av data och verktyg. I trädgården skapar man sitt handlingsutrymme och får med sig regelverket från början. Genom att förstå juridiken och ta in expertis tidigt skapas en stabil grund att bygga vidare på. - Kartlägg din data
Se till att hela tiden ha koll på den data du har och samlar in och hur den kommer att användas. Vad är det för datakällor de kommer från? Vad har du och ditt företag för rätt att använda datan? Att konstant vara uppmärksam på dessa frågeställningar minskar risken för felaktig insamling eller hantering av data. - Uppmuntra de digitala evangelisterna och etablera en innovationspolicy
Uppmuntra ditt företags mest engagerade, dina ”evangelister”, att bidra med innovativa idéer inom teknikområdet. Samtidigt är det viktigt att behålla en viss riktning och struktur för att undvika att de använder företagets resurser på ett sätt som inte var tänkt. Etablera därför exempelvis en intern innovationspolicy. Om man inte stödjer företagets evangelister finns risken att en oönskad skugg-IT-kultur växer fram i bakgrunden, vilket kan ha negativa konsekvenser för företaget.
Relaterade nyheter
Ursäkta, vi kunde inte hitta några inlägg. Försök med en annan sökning.